Naslov (hrvatski) | Osnove medicinske genetike za studente logopedije |
Autor | Nina Pereza |
Autor | Sanja Dević Pavlić |
Autor | Anita Barišić |
Autor | Tea Mladenić |
Autor | Saša Ostojić |
Urednik | Nina Pereza |
Ostale odgovornosti | Jasenka Wagner-Kostadinović (Recenzent) |
Ostale odgovornosti | Maja Kelić (Recenzent) |
Autorova ustanova | Sveučilište u Rijeci Medicinski fakultet |
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana | INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Kognitivna znanost (prirodne, tehničke, biomedicina i zdravstvo, društvene i humanističke znanosti) |
Sažetak (hrvatski) | Medicinska genetika je medicinska specijalizacija u kojoj se primjenjuju principi i znanja o nasljeđivanju u
prepoznavanju, dijagnostici, prevenciji i liječenju bolesti te unaprjeđivanju zdravlja. Uloga medicinskog
genetičara je organizacija skrbi za pacijente s genetičkim poremećajima, što uključuje prepoznavanje indikacija za genetičko testiranje, provođenje genetičkog testiranja i organizaciju cjeloživotne skrbi. S obzirom
na to da je medicinska genetika izuzetno multidisciplinarna specijalizacija, medicinski genetičari koordiniraju
skrb za pacijenta s drugim specijalistima, logopedima, psiholozima, udrugama pacijenata. Medicinska genetika i logopedija izrazito su isprepletene brojnim poveznicama, od činjenice da je ljudska vrsta jedinstvena
po postojanju jezika, koji je barem djelomično genetički kodiran, do toga da su pacijenti s genetičkim uzrocima razvojnih govorno-jezičnih poremećaja neizbježno uključeni u zajedničku skrb obiju vrsti stručnjaka.
Stoga je izuzetno važno osvijestiti ulogu logopeda u području medicinske genetike, koja uključuje, s jedne
strane, povezivanje nalaza genetičkog testiranja s očekivanim kliničkim obilježjima i ispravnim pristupom
pacijentu s potvrđenim genetičkim uzrokom razvojnog govorno-jezičnog poremećaja te, s druge strane,
prepoznavanje pacijenata s mogućim genetičkim uzrokom razvojnog govorno-jezičnog poremećaja.
Priručnik Osnove medicinske genetike za studente logopedije obvezna je literatura za obvezni kolegij
Osnove medicinske genetike na drugoj godini studija Logopedija. Osnovni su ciljevi priručnika i kolegija
opisati i objasniti (1) osnovne pojmove iz genetike čovjeka potrebne za razumijevanje nastajanja i
nasljeđivanja genetičkih poremećaja, (2) genetičke uzroke razvojnih govorno-jezičnih poremećaja te (3)
osnove interpretacije nalaza genetičkog testiranja u kontekstu povezivanja s očekivanim kliničkim
obilježjima i ispravnim pristupom pacijentu s razvojnim govorno-jezičnim poremećajem.
Ovaj priručnik nastao je kao odgovor na nekoliko činjeničnih stanja u području medicinske genetike u svijetu,
posebice u njezinu spoju s logopedijom. Prije svega, osnovna vizija i ideja za čitav kolegij bila je da se, s
ciljem stjecanja specifičnih znanja, vještina i vrijednosti/stavova, svi oblici nastave (predavanja, seminari i
vježbe) provode kroz metode aktivnog učenja temeljene na problemskom i iskustvenom učenju, potičući
razvijanje otvorenog, analitičkog i kritičkog razmišljanja. Ovakvim pristupom učenju i poučavanju, obrnutnim
od klasičnog načina, potiče se jednostavnije i svrhovitije savladavanje i primjena osnovnih teorijskih znanja,
kao i razmišljanje o pacijentu u obrascima kliničkih obilježja. Nadalje, u postojećoj literaturi trenutno nema
sličnih nastavnih priručnika koji bi omogućili učenje medicinske genetike u području logopedije, pa je
navedeni koncept aktivnog učenja ključan za simulaciju stvarnog oblika djelovanja u kliničkoj praksi. U
priručniku se nalaze brojni zadatci za savladavanje različitih razina znanja (kognitivna domena), vještina
(psihomotorna domena) i vrijednosti i stavova (afektivna domena). Zadatci omogućavaju timski ili samostalni
rad, vođenu argumentiranu raspravu i istraživanje rješenja problema, što osim postavljenih ishoda učenja
za kolegij omogućava razvijanje i općih kompetencija, poput znanja i vještina za praksu te osjećaj
samostalnosti i uvažavanja kolega. Naposljetku, s obzirom na to da je medicinska genetika jedna od najbrže
razvijajućih medicinskih specijalizacija, pa većina gradiva u udžbenicima zastarijeva već prilikom njihova
izdavanja, ovaj priručnik omogućava brzu prilagodbu i nadopunjavanje najnovijim spoznajama kroz
jednostavne promjene sadržaja.
Nastavnici polaznike tijekom nastave cijelo vrijeme strukturirano vode kroz priručnik na predavanjima,
seminarima i vježbama. Predavanja, seminari i vježbe su u priručniku označeni različitim bojama naslova,
što uvelike pridonosi brzom snalaženju i preglednosti. U prvom dijelu priručnika i nastave, gradivo je
posvećeno osnovama genetike čovjeka, a drugi dio osnovama medicinske genetike, uz posebnu pažnju
usmjerenu na analizu slučajeva. Primjeri genetičkih bolesti i poremećaja koji su prikazani u priručniku
isključivo su oni s kojima se logopedi najčešće susreću po završenom studiju.
Naposljetku, tijekom kolegija Osnove medicinske genetike poseban je naglasak stavljen na razvijanje
afektivne domene, jer je ključno da, osim navedenih specifičnih znanja i vještina, budući logopedi razviju
osviještenost za multidimenzionalnost genetičkih bolesti i poremećaja, kao i važnosti djelovanja u
multidisciplinarnom timu, za dobrobit pacijenata s razvojnim govorno-jezičnim poremećajima. |
Ključne riječi (hrvatski) | |
Jezik | hrvatski |
Vrsta publikacije | Autorska knjiga-Znanstvena knjiga-Udžbenik za visokoškolsko obrazovanje |
Status objave | Objavljen |
Vrsta recenzije | Recenziran - domaća recenzija |
Verzija publikacije | Objavljena verzija rada (izdavačev PDF) |
Izdanje | 1 |
Broj stranica | 115 |
ISBN | 978-953-7720-61-2 |
URN:NBN | urn:nbn:hr:231:657662 |
Datum objave elektroničkog izdanja | 2022 |
Vrsta resursa | Tekst |
Izdavač | Sveučilište u Rijeci, studij Logopedija |
Mjesto izdavanja | Rijeka |
Prava pristupa | Otvoreni pristup |
Uvjeti korištenja | |
Datum i vrijeme pohrane | 2023-02-27 15:47:41 |